מצב חרום מוכרז על ידי הרשויות המוסמכות במדינה. מסמך זה מתייחס לתפקוד המועצה והיישוב לאחר הכרזת מצב חרום, כמפורט לעיל. צוות החרום היישובי (צח"י), מופעל בעת קרות אירוע מקומי, ללא כל קשר להכרזת מצב חרום ארצי. לעיון בפעולת צח"י, הקש על הקישור הרלבנטי בדף הקודם.

המועצה תפעל, באמצעות ועדת מל"ח, בעת חרום, מתוך חדר הישיבות והמקלט של מחלקת הביטחון שהוסבו לחדר הפעלה על פי התקנים של מטה מל"ח.


תפקוד בשעת חירום:

ככלל, השרות לתושבים בחרום יימשך כמו בשגרה ויורחב לכל יחידה במועצה מתוך כוונה שהמועצה תהיה הכתובת לאזרח בשעת חרום במרב התחומים האפשריים, במתן שירות, בייעוץ, בהכוונה ובמידע.

להלן פירוט ההערכות וההכנות של המועצה לשעת חירום:

חינוך פורמאלי

הכוונה היא לקיים את הלימודים בבתי הספר וגני הילדים באופן סדיר, אך ההחלטה הסופית תינתן על ידי הגורמים המתאימים, בכפוף להתפתחויות הצבאיות ורמת האיום באותה העת.

קיימים שלושה תרחישים אפשריים להפעלת מערכת החינוך:

  1. קיום לימודים סדירים.
  2. קיום לימודים בכפוף לתפוסת המיגון בכל מבנה.
  3. ביטול לימודים.

מנהלי בתי הספר יונחו בעת הצורך על ידי משרד החינוך ליידע את ההורים בכתב, על סדרי הלימודים באפשרויות השונות. על מנת לאפשר לעובדי מערכת החינוך להגיע לעבודתם גם בשעת חרום, בכוונת המועצה לפתוח גן לטובת ילדיהם בבית הספר "תפוז".

בבתי ספר הנמצאים מחוץ לפרדסיה, האחריות הנה של הרשות המקומית בה פועל בית הספר. המועצה המקומית פרדסיה, נמצאת בקשר שוטף עם בתי הספר "דרור" ו"אור השרון" בנושא היערכותם ועדכון הורי התלמידים לקיום הלימודים בשעת חירום.


חינוך בלתי פורמאלי

בכוונת המועצה להמשיך בפעילות הבלתי פורמאלית (חוגים, ספורט, פעילויות נוער וכד') בשעת חרום במסגרת האילוצים של תפוסת המיגון במבנים השונים.

פעולות התרבות יימשכו ויוכוונו גם למצב האקטואלי של התקופה בהתאם למה שנמצא לנכון באותה עת. אנו רואים חשיבות גדולה להמשך החיים בפעילויות אלו ונעשה הכל להמשך קיומן. 


אספקה ולוגיסטיקה

  1. מים – בעת הכרזה על מצב חרום על התושבים להכין מלאי של מי שתייה לשלושה ימים לפחות, 4 ליטר לאדם. לדוגמא, במשפחה בת חמש נפשות יש להכין מלאי של 60 ליטר (40 בקבוקים של 1.5 ליטר). במידה ותהיה בעיה באספקת מים באמצעות מערכת הצנרת הקיימת המועצה, המועצה תפרסם הודעה מיידית לציבור, תציב מכלי מים בנקודות שונות ביישוב בהתאם לצורך ותדאג לאספקת מים למכלים.
  2. מזון – בכל בית יש להכין כמות מזון שתספיק לשלושה ימים. מומלץ לשמור מזון מוכן סגור באריזתו המקורית (הגנה מפני זיהום כימי ביולוגי) כגון, שימורים, מנות חמות, חטיפים וכד'. המועצה תסייע במידת הצורך, בשעת חרום, לקיום אספקה שוטפת של מוצרים חיוניים לחנויות המזון ולעסקים חיוניים.
  3. תחזוקת תשתיות ומבנים ציבוריים – יבוצעו תיקוני תקלות.
  4. חשמל – המועצה תרכז את הטיפול מול חברת החשמל בבעיות חשמל יישוביות.
  5. הובלות והיסעים – המועצה תפעל מול חברות הובלה למתן מענה להובלות מטענים וסחורות לחנויות חיוניות ותדאג, במידת האפשר, לקיום הסעות (אוטובוסים, מוניות וכד') ליישוב וממנו.
  6. פינוי – המועצה תרכז את נושא פינוי האוכלוסייה במידת הצורך.


שירותים חברתיים

  1. רווחה – המועצה תהיה ערוכה למתן סיוע לנזקקים בהכנות לשעת חרום וכן למתן סיוע וטיפול מקצועי בתחום הסיעודי לאוכלוסייה בהתאם לצורך.
  2. בריאות – יינתן מידע על שירותי הבריאות (מרפאות, בתי חולים וכד') באזור, על ידי מוקד מידע שיפעל המועצה.
  3. מתנדבים – המועצה מטפלת בעדכון שוטף של רשימת מתנדבים ותיתן עזרה וסיוע לתושבים, על ידי הפעלת מתנדבים אלה.


תברואה ואיכות הסביבה

בשעת חרום יגויסו מירב העובדים בתחום התברואה ואיכות הסביבה. לאור זאת המועצה תרתק בשעת הצורך קבלנים נוספים למתן פתרונות חלופיים בתחומים הבאים:

  1. אשפה וגזם – כמו בשגרה, או למוקד איסוף חלופי, בהתאם למצב.
  2. הדברת מזיקים – כמו בשגרה.
  3. רישוי עסקים – כמו בשגרה.
  4. חיסון כלבים – כמו בשגרה.
  5. בריאות הציבור (אבטחת איכות המים, ווטרינריה וכו') – כמו בשגרה.


מידע לציבור

בשעת חרום יעמוד לרשות התושבים מוקד מידע יישובי. מוקד זה יספק מידע וייתן מענה לפניות תושבים בנושאים השונים. לצורך כך ניתן יהיה לפנות למרכז המידע של פרדסיה בטלפונים הרגילים, כפי שמופיעים באתר זה, וכן להתעדכן באתר האינטרנט שלנו.

 

הנדסה ותשתיות

הפעילות בנושאי הנדסה ותשתיות תימשך כרגיל ובנוסף במידה וחו"ח תהיה פגיעה ביישוב, יינתנו שירותי הכוונה, ייעוץ וקשר עם גופים מקצועיים וגופים ממשלתיים לשיקום נזקים כתוצאה מפגיעה אפשרית.


ביטחון

  1. מקלטים ציבוריים – המקלטים הציבוריים הקיימים (בשכונה הוותיקה) מוכנים לשימוש הציבור. על התושבים שיהיו מעוניינים להשתמש במקלטים בשעת חרום, ליצור קשר עם קב"ט המועצה ולתאם זאת, על מנת לאזן את כמות המשתמשים בכל מקלט ולקבל הנחיות לגבי הציוד שניתן / שנדרש מכל משתמש להכניס למקלט.
  2. אבטחת היישוב - מחלקת הביטחון תגביר את מערכי האבטחה של היישוב ומוסדות החינוך בהתאם לצורך. הגברת האבטחה תתבסס על חברות חיצוניות ומערך המתנדבים של היישוב.
  3. סיוע לכוחות הצלה חיצוניים – יינתן סיוע בסגירת צירים ומבנים שנפגעו, הכוונת הכוחות למקומות הנדרשים ועוד.
  4. שירותי משטרה – שירותי השיטור הקהילתי ביישוב יימשכו תוך כדי שמירה על קשר שוטף בין המשטרה לבין ועדת מל"ח בנושאים השונים.
  5. מערכת הכריזה – מערכת הכריזה היישובית שודרגה לאחרונה ותשמש את המועצה להעברת הודעות יישוביות. הציבור מתבקש להיות קשוב למערכת הכריזה.
  6. אתר האינטרנט  - בזמן חרום נפעיל באתר זה שרות הודעות ועדכונים לציבור. תושבינו מתבקשים  לגלוש באתר זה ולהתעדכן בעת בצורך.
  7. כניסה למקלטים מרחבים מוגנים – כאשר נשמעת אזעקה, יש להיכנס מיידית למקלטים / מרחבים מוגנים ולהאזין לכלי התקשורת. להזכירכם, הנחיה ליציאה ממקלטים / מרחבים מוגנים תתבצע באמצעות כלי התקשורת. בכל מקרה של פגיעה באזור חל איסור חמור לצאת מהחדר האטום אלא להמתין לבואם של אנשי יחידת החילוץ לכל בית ובית.


שרותי דת

פעילותה של המועצה הדתית בשעת חרום תתבצע במסגרת ועדת מל"ח כאשר יו"ר המועצה הדתית משמש כממונה על שרותי הדת בועדת מל"ח.